De markt beleef je samen

De Franse antropologe Michèle de La Pradelle schreef een studie over de markt van Carpentras in de Provence. Op het eerste gezicht een eeuwenoude markt, waar je lokale producten kunt kopen. Logisch dat die nog loopt, denk je meteen. Maar de antropologe laat zien dat het niet de historische wortels zijn die het succes van de markt bepalen, maar het toneelstuk dat klant en koopman samen opvoeren. Samen creëren ze, voor de duur van een ochtend of middag, een publieke ruimte. Mensen staan schouder aan schouder, knopen een praatje aan, sociale verschillen worden uitgewist met een grap. 

Waarom zou je nog naar de weekmarkt gaan?

Wie Richard en Natasja Breijer van De Notedop kent, weet dat je bij hen aan het kraam altijd terecht kunt voor een praatje en een grap. Waarom de mensen nog naar de markt gaan? Richard weet het wel: “Ze komen voor de kwaliteit en kwantiteit van de spullen die op de markt worden aangeboden. De producten die we op de markt verkopen, kun je niet in zo’n hoeveelheid en versheid krijgen in de winkels. Ik zie de markt als een aanvulling van het winkelbestand in een dorp of stad.”

Familiebedrijf

De notenzaak van Richard en Natasja wordt al 30 jaar door de familie gerund. “De Notedop werd op 1 augustus 1988 door mijn ouders overgenomen van de heer Kamphuis”, vertelt Richard. “Sinds mijn 19e loop ik ook mee op de markt. Eerst met mijn eigen zaak en in 2003 hebben mijn vader en ik onze zaken samengevoegd. Zes jaar geleden is mijn vader gestopt met het werken op de markt en sindsdien doe ik de markten samen met mijn vrouw Natasja. Mijn vader doet nog wel veel dingen voor ons op de achtergrond, maar gaat niet meer mee naar de markten. Het leuke is dat onze zoon af en toe ook bijspringt.” Geen dag is hetzelfde. “Het leukste van mijn werk vind ik het contact met de klanten en dat we elke dag ergens anders staan. Minder leuke kant is het altijd vroeg moeten op staan, maar ach, dat hoort erbij.”

Sociale behoefte die je online niet vindt

In de toekomst verwacht Richard dat de markten altijd wel zullen blijven bestaan. “Alleen denk ik dat er tot mijn spijt alleen kramen met food overblijven omdat de meesten mensen hun nonfood via het internet bestellen.” En juist die mogelijkheid om persoonlijk bij iemand iets te kopen, biedt een beleving die je online niet vindt. Het gaat namelijk niet alleen om de producten die je op de markt vindt, legt Richard uit. “Ik denk dat we als marktkoopman zeker ook een sociale behoefte vervullen. Het is als marktkoopman belangrijk dat je geïnteresseerd bent in de klanten die aan je kraam komen en ook af en toe een luisterend oor hebt voor de mensen die bij je komen.”