De markt beleef je samen

Ons rondje langs de weekmarkten brengt ons bij Robert Jan Calon van Poelier Zeevla en Fijne Vleeswaren Roland & Annie. Net als ‘t Kaasboerinnetje heeft Robert Jan Calon ook ideeën over de tijden van de weekmarkt.

Proeven en ontmoeten

De markt heeft het in veel Nederlandse gemeenten lastig. Dit stelt de Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel (CVAH) op basis van onderzoek naar de toekomst van de markt. Om te overleven moet het karakter van de markt drastisch veranderen. De markt moet een plek worden van proeven en ontmoeten. Alleen dan kan de markt zich staande houden en zich blijven onderscheiden van concurrenten als supermarkten en discountformules. 

Waarom gaan we eigenlijk nog steeds naar de markt? Ligt dat aan de kwaliteit van de spullen? De lage prijzen? Het unieke aanbod? Of zit het dieper en bevredigt de markt een sociale behoefte? En hoe ziet men de toekomst? Aan het woord is Robert Jan Calon van Poelier Zeevla en Fijne Vleeswaren Roland & Annie.

Op de weekmarkt, maar ook online

Robert Jan Calon kan zich helemaal vinden in het idee dat de weekmarkt een plek is waar mensen komen om te beleven, proeven en ontmoeten. Hij kijkt ook verder naar wat zijn klanten willen. De webshop die hij heeft, voldoet aan een behoefte. “Momenteel sluiten de tijden van de weekmarkt niet goed aan bij klanten zoals tweeverdieners. Overdag als zij aan het werk zijn, kunnen ze niet naar de markt komen. Of de hobbykok die ‘s avonds rustig alle benodigdheden voor een lekkere maaltijd wil bestellen. De webshop springt daarop in. We bezorgen bestellingen ook thuis, op vaste dagen in heel Zeeuws-Vlaanderen en op Walcheren. Dat doen we voor particuliere en de horeca.” 

Goed advies

Evelien Drumont uit Kloosterzande is zo’n tweeverdiener én hobbykok. Ondanks haar bedrijf waar ze druk mee is, probeert ze toch zelf naar de markt te gaan. Ze komt dan ook bij Poelier Zeevla, meestal voor een hele kip. Een keer iets anders en leuke gerechten uitproberen, daar houdt ze ook van. “Toen ik pulled chicken wilde maken, kreeg ik het advies om kippenborst te kopen. Dat trekt namelijk makkelijker uit elkaar. Kijk, daar heb ik wat aan. Ik heb ook al online besteld, heel makkelijk!”

Aangepaste tijden

Wat Robert Jan het liefste zou willen? “Dat de tijden van de weekmarkt aangepast worden. ‘s Morgens wat later beginnen en ‘s avonds wat langer door, zodat we onze doelgroepen beter bereiken. Dan kunnen ook de mensen die overdag werken, die beleving van de markt ervaren. Want dat blijf ik het leukste van mijn werk vinden: contact met de klanten. Het is zo divers. Het geven van advies hoe je iets klaarmaakt. Ook is het altijd weer fijn om de wekelijkse terugkerende klant te zien die om de boodschappen komt.”